Op zondag 12 augustus 2018 sponsort de Nederlandse Elasmobranchen Vereniging een etappe van de Boskalis Beach Cleanup Tour van Stichting de Noordzee. Sinds 2013 organiseert Stichting de Noordzee het evenement, waarmee zij samen met duizenden vrijwilligers in twee weken de gehele Noordzeekustlijn opruimen. Met de Tour wil Stichting de Noordzee aandacht vragen voor het probleem van vervuiling in de zee en op het strand en de negatieve impact op het zeeleven. De etappe op 12 augustus loopt van Egmond naar Castricum en heeft het maximale aantal inschrijvingen al ontvangen. Aan het eind van de etappe wacht de deelnemers een borrel bij Paviljoen Deining aan Zee en voor wie het interessant lijkt de mogelijkheid om met korvisser en natuurgids Gjalt Sparrius van DeNatuurNatuurlijk op duurzame wijze het leven in de Noordzee te ontdekken. Deelnemers kunnen samen met Gjalt korren langs de kustlijn door met een trekhout en een scheerbord een net van anderhalf bij twee door de zee te trekken.
De Noordzee is een bron van natuurlijke rijkdom vol met leven en grote diversiteit aan vis. Terwijl wij bezig zijn de stranden op te ruimen van vuilnis, waarvan meer dan de helft is veroorzaakt door visserij en scheepvaart, wil de NEV aandacht vragen voor nog een Noordzeeprobleem. Op dit moment vindt er overbevissing in de Noordzee plaats op meer dan 40% van de visbestanden, maar gelukkig is het nog niet te laat om hier iets aan te doen. Onze visserijminister kan ervoor kiezen om vangstlimieten te bepalen die in lijn staan met het beste wetenschappelijk advies. Het beëindigen van overbevissing in de Noordzee is belangrijk voor de toekomst van de visserij en gezonde visstanden zijn nodig voor het bereiken van een gezond zee-ecosysteem en het behouden van een weerkrachtige Noordzee.
Directeur Irene Kingma over de etappe: “Een gezonde zee heeft op alle fronten onze hulp nodig. Het terugdringen van plastic en ander vuil is minstens zo belangrijk als overbevissing stoppen. Daarom willen wij tijdens de etappe stilstaan bij deze andere grote bedreiging voor de Noordzee en sluiten we de etappe af met korren in de branding zodat de deelnemers kunnen zien hoeveel mooi leven er wel niet is in zee. Ik vind geweldig dat er zo veel mensen met de Cleanup meedoen en het is dan ook een eer dat wij deze etappe mogen sponsoren.”